نشست خبری بازی "خاک" در تسنیم برگزار شد – گیم لایو

نشست خبری بازی "خاک" در تسنیم برگزار شد – گیم لایو

طراحان عصر نوین موزیک بازی
بازی های آینده
تبلیغات

  • نوشته شده توسط : محسن اسماعیلی در تاریخ : ۲۰ تیر ۱۳۹۶
    چاپ این صفحه

    امروز ساعت ۱۱ خبرگزاری تسنیم، میزبان نشست خبری بازی “خاک” بود که توسط استودیوی گونای و با حمایت های سازمان سراج ساخته شده است و توانسته با کسب امتیاز ۴٫۷ از ۵ به یکی از بازی های ایرانی شاخص تبدیل شود.

    تعداد دانلود این بازی در مارکت های ایرانی تنها در مدت ۴۵ روز به ۳۰۰ هزار نسخه رسیده و توانسته در بررسی های مختلف نمرات قابل قبولی از سایت ها و خبرگزاری های معتبر گیم و فناوری دریافت کند و به گفته این وبسایت ها ، بازی “خاک” توانسته به یکی از بهترین عنوان های در این ژانر تبدیل شود.داستان بازی درباره‌ی دو خبرنگار هست که توسط گروه تروریستی داعش اسیر میشوند و وظیفه ی بازیباز فراری دادن این دو خبرنگار از اسارت می باشد.

    آقای کیوان ملک محمدی از استودیوی گونای در این نشست خبری حضور داشتند و اطلاعاتی درباره بازی “خاک” منتشر کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.علاوه بر خبرنگاران ، مسئولین محترم سازمان سراج و عوامل استودیوی گونای ، خانواده محترم شهید مدافع حرم ، شهید سلطانمرادی هم در نشست خبری حاضر بودند.

    آقای ملک محمدی بعد از معرفی کوتاهی از خود و استودیوی گونای درباره بازی “خاک” شروع به سخنرانی کردند.ایده ی اولیه ی بازی خاک از ۱۰ ماه پیش مطرح شده و ساخت بازی به مدت ۸ ماه به صورت مستمر در استودیوی گونای توسط یک تیم ۱۳ نفره با حمایت های سازمان سراج به طول انجامیده و ۴۵ روز پیش در مارکت کافه بازار و در اختیار کاربران ایرانی قرار گرفته است. با توجه به رقابت سنگین بین بازی های مختلف و افزایش بازی های غیربومی که در مارکت های ایرانی قرار گرفته ، خوشبختانه در این مدت ۴۵ روز استقبال خوبی از بازی صورت گرفته و توانسته به بیشتر از ۳۰۰ هزار نصب فعال برسد و امتیاز ۴٫۷ از ۵ را کسب کند.

    آقای ملک محمدی در ادامه درباره علت نامگذاری این عنوان صحبت کردند و به مقدس بودن خاک کشور و اهمیت حفظ امنیت آن از تهدید های خارجی و رشادت هایی که در دفاع مقدس صورت گرفته اشاره کردند و از “خاک” به عنوان شایسته ترین نام برای اثری که درباره امنیت کشورهست یاد کردند . درباره موقعیت جفرافیایی بازی که داستان در آن اتفاق می افتد از سمت خبرنگاران سوال هایی شد و آقای ملک محمدی در جواب گفتند که موقعیت جغرافیایی خاصی مدنظر ما نبوده ولی تمامی رفرنس هایی که از آنها داخل بازی استفاده شده اشاره به مناطقی میکند که توسط گروه های تکفیری به مخروبه تبدیل شده اند و تحت تصرف آنها بوده اند . طبق صحبت های آقای ملک محمدی، داستان بازی یک داستان ادامه دار هست و در جای خاصی به پایان نمیرسد.با فرار کردن دو اسیر داخل بازی از چنگ گروه های تروریستی بازی به پایان نمیرسد و جریان بازی به طور کلی عوض میشود. به این صورت که به جای فرار از گروه های تکفیری ، هدف کاربر برگشتن به مرزها و مبارزه با آنها خواهد بود.

    خبرنگاری در نشست خبری درباره موانع موجود در ساخت بازی و حمایت های صورت گرفته از گونای سوال پرسیدند و آقای ملک محمدی در مبحث موانع ، به روند انتشار بازی در حالت عادی و انتشار بی رویه بازی های غیربومی در مارکت های ایرانی اشاره کردند که امروزه به یکی از مشکلات جدی بازیسازهای ایرانی تبدیل شده اند. در مبحث حمایت های صورت گرفته از این بازی هم به سازمان سراج اشاره شد که از ابتدای ساخت بازی در کنار استودیوی گونای بوده اند و با حمایت های سازنده این سازمان به ساخت بازی “خاک” کمک کرده اند.

    در این نشست خبری به رنج سنی بازی “خاک” هم اشاره شد . دراین بازی به دلیل موضوعی که دارد شاهد خشونت هایی داخل بازی هستیم که باعث محدودتر شدن رده بندی سنی بازی شده است . این بازی توسط نظام رده بندی سنی کشور در دسته بندی +۱۵ سال قرار گرفته است و به خاطر محتوای نسبتا خشن داخل بازی برای رده های سنی پایین تر توصیه نمیشود. استودیوی گونای در گذشته توجه خاصی به کودکان داشته و بازی دیگری با نام “دلاور” از این تیم منتشر شده که با موضوع مدافعین حرم و به صورت کارتونی در دسترس کودکان قرار گرفته است. این بازی دارای یک حالت به نام “حالت کودک” هست که با فعال کردن آن تمامی خون های داخل بازی محو و غیرفعال میشود و آثار مخربی که یک بازی خشن میتواند برای سنین پایین داشته باشد را حذف کرده است. این بازی ۴۹ مرحله سه بعدی دارد که در مراحل مختلف بازیباز به دفاع از اماکن غیرنظامی میپردازد و باید از ورود گروه های تکفیری به این اماکن جلوگیری کند. بازی دلاور هم با حمایت های سازمان سراج تولید شده و پس از انتشار در مارکت های ایرانی توانست امتیاز ۴٫۸ از ۵ را از کاربران دریافت کند.

    آقای ملک محمدی اطلاعاتی فنی از بازی “خاک” هم منتشر کردند و به یکی از مهمترین ویژگی های این عنوان که حجم کم قابل قبول آن هست اشاره کردند.حجم بازی های امروزی که در مارکت های ایرانی و خارجی با گرافیک های بالا و سنگین قرار گرفته اند از چند صد مگابایت شروع شده و حتی میتواند به چند گیگابایت هم برسد.اما با توجه به بیس داستانی، گیم پلی های مختلف و گرافیک واقع گرایانه در سطح استاندارد های جهانی که در بازی “خاک” وجود دارد سعی شده تا با کم‌ترین حجم ممکن در دسترس کاربران قرار بگیرد.حجم بازی تنها ۳۷ مگابایت هست که دانلود و انتشار بازی توسط کاربران را بسیار راحت کرده است.این بازی برروی تمامی دستگاه های اندرویدی قابل اجرا هست و در مرحله ساخت و تولید این بازی از دستگاه های ضعیف و قوی برای تست بازی استفاده شده است. استودیوی گونای برای پرهیز از تکراری و یک دست شدن مراحل بازی از گیم پلی های مختلفی مانند تیراندازی اول شخص ، مبارزه تن به تن ، تعقیب و گریز و ماشین سواری استفاده کرده است که توجه کاربر را به بازی دوچندان میکند.

    با توجه به وجه مشترک هایی که این بازی با کشورهای همسایه مانند سوریه و عراق دارد، درباره امکان انتشار بازی “خاک” در کشورهای نامبرده هم از آقای ملک محمدی سوال شد.آقای ملک محمدی در این باره گفتند که استودیوی گونای از نظر فنی مشکلی با این مسئله ندارد و اگر این کشورها مارکت های مختص به خود را داشته باشند، این استودیو تمام تلاش خود را برای انتشار بازی در این مارکت ها خواهد کرد.از طرفی بازی قابلیت چندزبانه بودن را دارد.درحال حاضر سه زبان برای بازی وجود دارد و این امکان در نظر گرفته شده تا با زبان های دیگر هم به راحتی قابل اجرا باشد.همینطور در بخش های سینماتیک بازی که صحبت هایی بین کاراکتر های بازی به صورت صوتی رد و بدل میشود ، میتوان به صورت زیرنویس به زبان انتخاب شده توسط کاربر ترجمه شود و این امکان باعث برقراری ارتباط کاربران مختلف در کشورهای منطقه با بازی خواهد شد.در رابطه با با نشر بین المللی بازی “خاک” هم مقدماتی صورت گرفته تا شاهد پخش این بازی در مارکت های خارجی از جمله گوگل پلی و اپل استور هم باشیم.

    در ادامه از نقش نمایشگاه های بین المللی مانند TGC که اخیرا در تهران برگزار شد و از کشور های اروپایی مانند فرانسه در این نمایشگاه حضور داشتند سوال هایی مطرح شد که آقای ملک محمدی به مفید بودن این رویداد ها اشاره کردند و گفتند در صورت محیا شدن بسترهای مقدماتی لازم برای بازیسازهای ایرانی میتواند به ساخت و تولید یک اثر بومی کمک شایانی بکند. متاسفانه مشکلات و موانعی بسیاری برای انتشار یک بازی ایرانی در مارکت های بین المللی وجود دارد اما پخش بازی های خارجی در مارکت های ایرانی بدون مشکل بوده و افزایش روز افزون آن ضربه سنگینی به صنعت گیم داخل کشور وارد کرده است و اثر نمایشگاه های بین المللی از قبیل TGC را باید در ادامه مشاهده کرد که چقدر در حل مشکلات بازیسازی های ایرانی تاثیرگذار بوده است.اما در کل نگاه ناشران خارجی نسبت به بازی “خاک” مثبت بوده است.

    از آقای ملک محمدی پرسیده شد که آیا بازی جدیدی در دست ساخت استودیوی گونای هست یا خیر که در پاسخ به تعداد بازی هایی که توسط این استودیو برای سنین مختلف سنی در طرح ها و موضوعات متنوع ساخته شده است اشاره شد و آقای ملک محمدی اعلام کردند همین امر باعث غافل شدن تیم از بهبود و رفع مشکلات بازی ها شده و قصد دارند برروی آپدیت و حل این مشکلات تمرکز بیشتری داشته باشند.به عنوان مثال برای بازی “خاک” بخش مبارزه آزاد در نظر گرفته شده که پس از به اتمام رسیدن داستان اصلی بازی برای کاربر در دسترس قرار میگیرد و کاربران میتوانند با ثبت رکورد و رقابت در امتیازها با دیگر کاربران بازی “خاک” به مبارزه بپردازند.این آپدیت نهایتا تا یک ماه دیگر از مارکت های داخلی قابل دریافت میباشد.

    پورت شدن بازی “خاک” برای IOS هم به یکی از مباحث جدی این نشست تبدیل شد و اقای ملک محمدی از طرف استودیوی گونای این اطمینان را به کاربران IOS داد که مشکل فنی از نظر تولید دراین باره وجود ندارد و نهایت ۲۰ تا ۳۰ درصد به روند ساخت بازی اضافه میکند اما مشکلی در نشر آن وجود دارد که تنها راه آن اپل استور بوده و با توجه به تحریم بودن ایران در این مارکت کار انتشار بازی برای کاربران IOS را کمی سخت میکند.

    آقای ملک محمدی در پاسخ به خبرنگار ما در رابطه با امکان اضافه شدن بخش مولتی پلیر و آنلاین به بازی خاک این اطمینان را دادند که مشکلی در این رابطه وجود ندارد و بحث فنی قبلا تست شده است. در بازی خاک مدل سازی کاراکتر ها و روند انیمیت کاراکترها به حالتی انجام شده که استودیوی گونای بتواند در آینده بخش آنلاین را هم به بازی اضافه کند.البته با توجه به محدودیت های احتمالی اضافه کردن این بخش زمان‌بر خواهد بود اما بعد از اضافه شدن بخش مبارزه آزاد در آپدیت جدید بازی “خاک”، به بخش آنلاین هم توجه میشود و در دستور کار تیم قرار دارد. با توجه به ۷ مرحله بودن این سری از بازی خاک، آقای ملک محمدی مژده انتشار نسخه های جدید از بازی “خاک” را دادند و اعلام کردند که در نسخه های جدید داستان بازی از محوریت فرار از دست گروه های تکفیری به مبارزه با آنها تغییر میکند. مراحل جدید به صورت آپدیت برای بازی منتشر نمیشود و به دلیل جلوگیری از بیشتر شدن حجم بازی ، مراحل جدید در قالب نسخه های جدید در مارکت ها منتشر میشود.

    پس از اتمام نشست خبری و طی مصاحبه اختصاصی خبرنگار گیم لایو با آقای ملک محمدی ، درمورد هزینه های ساخت بازی “خاک” سوال شد و اقای ملک محمدی در این باره به تیم ۱۳ نفری استودیوی گونای اشاره کردند که در ۸ ماه به صورت مستمر روی این بازی کار کرداند و خوشبختانه با توجه به پروژه های قبلی استودیوی گونای مشکلی از نظر تجهیزات و مسائل فنی وجود نداشته است.البته حمایت های مالی و معنوی سازمان سراج هم در ساخت بازی کمک قابل توجهی کرده است.در رابطه با اضافه شدن پرداخت درون برنامه ای به بازی “خاک” هم سوال هایی مطرح شد که به تبلیغات داخل بازی ، امکان خرید آیتم های درون بازی و امکان خرید بازی ( حمایت ) اشاره شد.همچنین با اضافه شدن بخش مبارزه آزاد در آپدیت جدید ، امکان آپگرید کردن سلاح های درون بازی با پرداخت درون برنامه ای هم وجود دارد.

    برای مشاهده نقد و بررسی بازی خاک در گیم لایو میتوانید از این لینک استفاده کنید.

درباره نویسنده : محسن اسماعیلی

دانشجوی رشته نرم افزار کامپیوتر

یک دیدگاه

امتیاز بازیها
اشتراک پیامک

کلیه حقوق مادی و معنوی برای گیم لایو محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد. طراحی شده توسط : طراحان عصر نوین