نوستالژی فانتزی با موبایل و تبلت"نقد و بررسی بازی مدرسه شصتیا" – گیم لایو

نوستالژی فانتزی با موبایل و تبلت"نقد و بررسی بازی مدرسه شصتیا" – گیم لایو

طراحان عصر نوین موزیک بازی
بازی های آینده
تبلیغات

  • نوشته شده توسط : امیررضا احسنی در تاریخ : ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
    چاپ این صفحه

    گروه بازیسازی گلیم گیمز، یکی از تیم های معروف و شناخته شده مستقل بازیسازی ایرانی است که از زمان تاسیس خود تا امروز توانسته شاهکار های ساده و جذاب ایرانی را با موضوعات اجتماعی به بازار های ایرانی عرضه کند ولی این بار با انتشار بازی جدید خود کمی متفاوت تر نسبت به بازی های قبلی خود ظاهر شد و خاطرات دهه شصتی ها را با گرافیک فانتزی و گیم پلی جذاب و در عین حال ساده، دوباره زنده کرد.

    گروه بازیسازی گلیم گیمز، یکی از تیم های معروف و شناخته شده مستقل بازیسازی ایرانی است که از زمان تاسیس خود تا امروز توانسته شاهکار های ساده و جذاب ایرانی را با موضوعات اجتماعی به بازار های ایرانی عرضه کند ولی این بار با انتشار بازی جدید خود کمی متفاوت تر نسبت به بازی های قبلی خود ظاهر شد و خاطرات دهه شصتی ها را با گرافیک فانتزی و گیم پلی جذاب و در عین حال ساده، دوباره زنده کرد.

    با توجه به بازی های قبلی گلیم گیمز که در مارکت های ایرانی منتشر شده اند، هدف اصلی گلیم گیمز آموزش مسائل اجتماعی مانند چگونگی برخورد با مشتری و یا رعایت قوانین و… برای کاربران و به خصوص گیمر های زیر ۱۰ سال میباشد که میتوانند همزمان با بازی کردن، یاد بگیرند و این نکته نشان میدهد که بازی های این گروه، بیشتر جنبه آموزشی دارند. بازی های مثل بقالی، هی تاکسی، موتوری که تعدادی از آثار این گروه میباشند موفقیت های بزرگی را تا کنون کسب کرد اند و موضوع آن ها نیز آموزش هایی در مورد مهارت های زندگی و امور اجتماعی بود.

    جدید ترین اثر گروه گلیم گیمز با عنوان “مدرسه شصتیا”در اولین ماه انتشار خود در کافه بازار، توانست بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ نصب فعال را به خود اختصاص دهد و با کسب امتیاز ۴٫۲ از مجموع ۵ امتیاز، تا حدودی مورد پسند کاربران قرار گرفته ولی با این حال آمار امتیاز این بازی از سایر بازی های گلیم گیمز کمتر است و دلیل اصلی این موضوع نیز در ادامه نقد و بررسی گفته شده.

    بیایید با هم نگاهی کوتاه و مختصر به گیم پلی این بازی بکنیم…

    وقتی گیمر برای اولین بار وارد بازی میشود؛ با محیط ساده و نمایی از یک مدرسه دهه شصتی مواجه خواهد شد که منوی اصلی بازی بوده و محیط منوی بازی، حس و حال یک مدرسه در ذهن گیمر ایجاد میکند و گیمر را برا ورود به کلاس یا همان بازی؛ آماده میکند. داشتن منوی ساده و جذاب یکی از مهم ترین استاندارد هایی است که هر بازی باید در خود داشته باشد تا مبادا گیمر را در همان ابتدا از خود زده کند، ولی این سازندگان بازی این نکته را به خوبی رعایت کرده اند.

    پس از ورود به بخش مراحل بازی؛ شما با چهار کلاس یا همان مرحله مواجه خواهید شد. کلاس ریاضی-تاریخ-آمادگی دفاعی و ادبیات؛ چهار کلاسی هستند که شما باید در آن ها شیطنت کنید، سکه جمع کنید؛ به سوالات معلم جواب بدهید، با خط کش تنبیه شوید و در نهایت از کلاس اخراج شوید

    در ابتدای بازی، فقط کلاس ریاضی قابل اجراست و برای ورود به بقیه کلاس ها باید به ازای هر کلاس ۱۰٫۰۰۰تومان سکه و یا ۹۹۹ تومان پرداخت کنید تا وارد کلاس جدید بشوید. به هر حال هر توسعه دهنده و تولید کننده ای باید برای زنده نگه داشتن خط تولید خود و ادامه حیات خود، درآمدی داشته باشد تا بتواند به مرور بازی های جدید تر و بهتری روانه بازار کند.

    پس از ورود به اولین کلاس، شما به وارد دنیای مدرسه و درس میشوید. چرا که سازندگان بازی با رعایت نکات خاصی از جمله پخش دیالوگ هایی مربوط به هر درس از سوی معلم مربوطه، حالت ساختاری گرافیک  فانتزی کلاس مانند بازی و پخش موسیقی های مدرسه ای، موفق به نگه داشتن گیمر تا ساعت ها پای بازی شده اند..!

    برای اینکه بتوانید سکه جمع کنید باید شیطنت کنید. هنگامی که وار کلاس میشوید با نگه داشتن و ریلیز کردن انگشت خود روی صفحه موبایل بچه ها در کلاس شروع به شیطنت و شلوغی میکنند! و تا زمانی که معلم سر خود را نچرخانده تا نگاهی به کلاس بکند میتوانید به شلوغی خود ادامه دهید؛ هرچه قدر بیشتر شیطنت و شلوغی کنید امتیاز بیشتری میگیرید و امتیاز بیشتر یعنی سکه ی بیشتر.

    شیطنت کردن در این کلاس آن قدر ها هم ساده نیست؛ چرا که معلم هر چند ثانیه یک بار سرش را بر میگرداند و نگاهی نیز به بچه های کلاس یا بهتر است بگویم شما میکند! اگر هنگام شلوغی معلم متوجه نشود اتفاق خاصی نمی افتد ولی اگر گیر بی افتید باید با پاسخ دادن به سوالات سخت معلم، از مهلکه بگریزید و اگر جواب سوال معلم را ندانید؛ دیالوگ های مختلفی در مورد تنبیه کردن خواهید شنید و سپس مجبورید خط کش بخورید. از همان خط کش های دهه شصتی که معلم ها برای تنبیه بچه ها از آن ها استفاده میکردند!

    پس از اینکه معلم یک سوال کوتاه از شما پرسید و شما به آن جواب غلط دادید یا اصلا بیخیال حواب دادن شدید، با خط کش از شما پذیرائی خواهد شد.!ولی هنوز هم بازی ادامه دارد!

                

    این دفعه باید از خط کش هایی که معلم به شما میزند جا خالی دهید و اگر خوب جا خالی بدهید، به ازای هر جا خالی دادن، پنج امتیاز به مجموعه امتیاز های شما افزوده میشود. سازندگان بازی با اضافه کردن بخش تنبیه شدن با خط کش، زیرکی جالبی کرده اند تا گیمر از اینکه توسط معلم گیر افتاده و به نوعی بازی را باخته ناراحت نشود و هنوز به هیجان خود پایان ندهد.

    حالت اصلی پیشرفت در این بازی، تلاش وتکاپو برای جمع کردن سکه و باز کردن مرحله بعدی یا همان کلاس بعدی است تا گیمر شیطنت و شلوغی را در هر کلاس تجربه کند.

    یک مشکل مهم و اساسی این بازی که باعث شده تا این بازی امتیاز کمتری نسبت به سایر بازی های گلیم گیمز کسب کنید، این بود که میزان سکه مورد نیاز برای باز شدن مراحل جدید بسیار بالا بوده و مقدار سکه ای که پس از هر بار شیطنت در کلاس دریافت میشود بسیار کم است؛ این نکته باعث میشود که گیمر از بازی طولانی مدت و پیشرفت ضعیف در بازی خسته شده و بازی را ترک کند. اگر گلیم گیمز میزان سکه های مورد نیاز باز شدن هر مرحله را کمتر نکند و یا سکه هایی که در هر بازی میتوان جمع کرد را زیاد نکند. نتیحه ای جز کاهش آمار نصب و نظرات مثبت و افزایش نظرات منفی و در نهایت شکست این بازی برای توسعه دهنده نخواهد داشت.

    گدشته از گیم پلی دو نکته مثبت دیگر که در این بازی و سایر بازی های گلیم گیمز به چشم میخورد، گرافیک و موسیقی جذاب بازیست و به خصوص دیالوگ های کوتاه و بلندی که در هنگام اجرای بازی از سوی معلم به گوش میرسد و همین دیالوگ های جذاب یکی از مهم ترین رمز های موفق هر بازی به شمار می آید و باید اعتراف کرد که این بازی از لحاظ گرافیک و موسیقی نسبت به سایر بازی های مشابه یک قدم جلو تر است.

    داشتن منوی ساده، گرافیک و موسیقی عالی، گیم پلی جذاب و ساده، همه و همه استاندارد هایی است که در هر بازی باید رعایت شوند تا گیمر از بازی لذت ببرد و خوشبحتانه همه ی این نکات در این بازی به خوبی اجرا و پیاده سازی شده اند ولی تنها و بزرگ ترین اشکال این بازی، عدم تعادل میزان درآمد گیمر و قیمت مراحل جدید است که این مورد در تمامی بازی های مستقل به چشم میخورد چرا که هر توسعه دهنده ای باید با استفاده از این سیاست ها؛ گیمر را به خرید سکه و مراحل با پول واقعی تشویق میکنند ولی در این بازی زیاده روی گلیم گیمز در قیمت گذاری هر مرحله موجب شده که نظرات کاربران نسبت به این بازی کمتر مثبت دیده شود و اکثر نظرات منفی در رابطه با این موضوع بوده و هست که جمع کردن ۱۰٫۰۰۰ سکه برای باز کردن هر مرحله واقعا سخت است و سکه های بسیار کمی میتوان با بازی کردن به دست آورد.

    ولی به هر حال باید منتظر بمانیم ببینیم که گلیم گیمز در آپدیت های بعدی خود مشکلات این بازی را برطرف میکند یا نه؟؟ آنطور که نظرات کاربران نسبت به بازی نشان میدهد جمع کردن سکه در بازی تبدیل به نوعی معضل شده و اگر فکر برای این موضوع نشود؛ ممکن است این بازی نسبت به سایر بازی های گلیم گیمز ضعیف شده و از پیشرفت کردن و بهتر شدن باز بماند!

    جهت دانلود این بازی ایرانی میتوانید با کلیک کردن روی تصویر زیر، بازی را از کافه بازار نصب نمایید و برای حمایت از بازی و توسعه دهنده ایرانی با ثبت نظرات پنج ستاره و خرید محصولات درون برنامه ای، حامی بازی ایرانی باشید.

     

درباره نویسنده : امیررضا احسنی

یک دیدگاه

امتیاز بازیها
اشتراک پیامک

کلیه حقوق مادی و معنوی برای گیم لایو محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد. طراحی شده توسط : طراحان عصر نوین