قانون در مقابل همه یکسان نیست ! نقدی بر سیاست های متغیر انتشار بازی در کافه بازار – گیم لایو

قانون در مقابل همه یکسان نیست ! نقدی بر سیاست های متغیر انتشار بازی در کافه بازار – گیم لایو

طراحان عصر نوین موزیک بازی
بازی های آینده
تبلیغات

  • نوشته شده توسط : ندا پیرزادی در تاریخ : ۲۵ آذر ۱۳۹۶
    چاپ این صفحه

    به واسطه انقلاب اطلاعات از دهه ۷۰ میلادی ، تغییرات نرم افزاری با سرعت بسیاری پیش میرود و علاوه بر حوزه های مختلف بر سبک بازی و نحوه گذراندن اوقات فراغت کودکان نیز تاثیر گذاشته است.

    امروزه با توجه به سرعت  و سهولت دسترسی به بازی های اندرویدی و نصب آن بر گوشی های تلفن همراه ، اپلیکیشن هایی در همین راستا طراحی و انتشار یافته اند است که نیاز های نرم افزاری کاربران را برطرف سازد.

    در ایران نیز  مشابه این اپلیکیشن ها و فروشگاه ها برای سهولت دسترسی کاربران داخلی ، به برنامه ها و بازی های روز دنیا  عرضه شده اند که و میتوان به ایران اپس ، پلازا ، مایکت ، پارس هاب ، کندو اشاره نمود.

    اما هیچ یک از اپلیکیشن های نامبرده به اندازه کافه بازار نتوانسته است اعتماد خانواده های ایرانی را به خود جلب کند ، و به عنوان محبوب ترین اپلیکیشن های داخلی تبدیل گردد.

    با توجه به ذهنیتی که خانواده های ایرانی از کافه بازار دارند ، فرزندان خود را در نصب برنامه های موجود در کافه بازار منع و محدود نمیکنند.

    اما برخی از بازی هایی که روی این استور منتشر میشوند به هیچ وجه قابل تایید فرهنگ کشور نیست ، به عنوان مثال یکی از جدید ترین بازی هایی که بر روی کافه بازار در دسترس است بازی “کلش او مافیا” نام دارد . که قبل از نصب و در توضیحات قید شده این بازی یک جمله تبلیغاتی وجود دارد که قابل تامل است :

    “مافیا یه بازی واقعی به زبان فارسیه که عین زندگی توی یه شهر.. اینجا میتونی عاشق بشی، با کاربرای دیگه ازدواج کنی، خانواده تشکیل بدی، از خانوادت دفاع کنی و به کشف رمز و رازها و تجارت‌های بزرگ بپردازی!”

     

    بعد از ورود به بازی ، کاربر برای طی کردن مراحل باید به مواردی چون : دزدی ، شرطبندی (قمار) ، رفتن به دیسکو ، دور زدن پلیس و قانون ، ارتباط با جنس مخالف ، خشونت و… بپردازد.

     

    این در حالی است که تمام موارد ذکر شده بر خلاف ارزش ها و هنجارهای جامعه ماست و زمینه را برای انحرافات اجتماعی در بین کاربران که عمدتا جوانان و کودکان و از آینده سازان جامعه هستند فراهم می سازد.

    اما جای سوال دارد که با توجه به موارد ذکر شده و انتشار بازی های مخالف ارزش های اجتماعی و فرهنگی جامعه ، این اقدام کافه بازار ناقض اعتماد خانواده های ایرانی به این اپلیکیشن نیست؟

    آیا کافه بازار نسبت به محتوای موجود در بازی هایی که در برنامه خود منتشر میکند آگاه نیست؟!

    جالب تر این است که قوانین کافه بازار نسبت به تولیدات داخلی کشور بسیار سختگیرانه عمل میکند و از انتشار بازی هایی با مضمون ضد صهیونیستی در اپلیکیشن خود امتناع میورزد!

    در رسانه های مختلف خبرهایی از جلوگیری کافه بازار از انتشار این گونه بازی ها به گوش میرسد که شاید یکی از شاخص ترین ها بازی “حمله موشکی” باشد.

    کافه بازار برای انتشار این بازی از سازندگان ارائه مجوز از چهار نهاد (وزارت دفاع ، وزارت فرهنگ ، کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه ، فرماندهی کل سپاه ) را درخواست کرده است. این در حالی هست که انتشار بازی های خارجی با هر محتوایی در این مارکت به راحتی هر چه تمام امکان پذیر است و نیازی به هیچگونه مدرک و مجوزی ندارد.

    حال باید از کافه بازار پرسید با توجه به سختگیری هایی که نسبت به محتوای برنامه ها و بازی های تولید داخل دارید چطور امکان انتشار بازی ای چون “کلش او مافیا” با محتوایی که تیم لوکالایز کننده در صفحه این بازی و خود بازی به صورت مستقیم عنوان کرده اند ، اجازه انتشار بگیرد ولی انتشار تولیدات داخلی به خصوص بازی هایی در راستای اهداف جمهوری اسلامی هستند ، نیازمند اخذ چندین مجوز از نهاد های خاص باشند ؟

     

    نویسنده : ندا پیرزادی و پرستو میرزایی

درباره نویسنده : ندا پیرزادی

یک دیدگاه

  • متاسفانه بازی کلماتیک پیش از یک بازی کاملا مشابه در کافه بازار منتشر شد ولی به علت باند بازی که در کافه بازار وجود داره بازی کلماتیک نوآورانه نیست ولی بازی که یک هفته بعد از کلماتیک منتشر شده نوآورانه هست جالب اینجاست دقیقا همان گیم پلی هست

امتیاز بازیها
اشتراک پیامک

کلیه حقوق مادی و معنوی برای گیم لایو محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد. طراحی شده توسط : طراحان عصر نوین